Vished og realisme i økonomien

Vejen til en god økonomi kan være forskellig fra person til person, men for alle er det vigtigste, efter
min overbevisning, to ting: Økonomisk vished og realisme.

Overforbrug skaber gæld

Overforbrug er et stort emne i vores dagligdag og med mediernes øgede fokus i diverse forbrugerprogrammer ser man
flere og flere eksempler på forbrugere, som bruger mange flere penge end de reelt tjener. Nyligt offentliggjorte
undersøgelser har afsløret af et rekordstort antal unge har gældsat sig i en utrolig tidlig alder – uden at have
nogle reelle aktiver af værdi. Dette er i mine øjne foruroligende.

Unge stifter gæld i tidlig alder

– Selvfølgelig vil det oftest være i de tidlige livsløbsfaser, at der bliver stiftet gæld, men gælden burde ikke bestå af
udelukkende forbrugslån og lån til inddækning af overtræk. Sidstnævnte ses desværre ofte blandt unge kunder i bankerne,
og som elev i et pengeinstitut har jeg oplevet noget, som jeg synes er karakteristisk for de unge.

De fleste af kunderne er ikke i “ond tro”, når gæld etableres. Det skyldes i mange tilfælde blot uvished om,
hvad der er reelt er til rådighed i pengepungen hver måned. Dette er i mine øjne en meget trist anledning, til at
stifte gæld i så tidlig en alder.

Engagement kan redde unge fra klatgæld

Midlet hertil er dog forholdsvis enkelt – Men det kræver et vist engagement fra de unge. Et engagement til at sætte
sig ned og liste alle indtægter og udgifter op. På den måde kan man relativt nemt skabe sig et overblik over, hvad man
har til rådighed hver måned. Og en simpel beregning som denne, mener jeg vil kunne redde mange unge fra den såkaldte
“klatgæld”, som man tit ser.

Unge skal lære de økonomiske udtryk

Men det er ikke kun den unge, som skal yde en indsats. En anden undersøgelse offentliggjort for nylig, gjorde det
klart, at de unge ikke er klar over betydningen af mange økonomiske udtryk. Det er derfor yderst vigtigt,
at de økonomiske rådgivere gør meget ud af at forklare de unge kunder de mest basale økonomiske udtryk, såsom rente,
ÅOP og lign.
På den måde opnår de unge en større indsigt i økonomiske udtryk og – forhåbentligt – en større interesse i deres egen økonomi.
Hvis disse redskaber bliver brugt i hverdagen i bankerne, håber (og tror) jeg på, at vi i fremtiden kan skabe en
større økonomisk vished og en større realisme, mht. hvad man egentlig har at gøre med blandt de unge forbrugere.